Pulsująca elektronika, tajemnicze pieśni Himalajów, szamańskie rytuały, hipnotyzujący minimalizm, a nawet japoński dub, czekają na wszystkich spragnionych muzycznych podróży w nieznane. Mowa o festiwalu Radio Azja, który jest jedyną imprezą w Europie dedykowaną nowej muzyce azjatyckiej. Trzecia już edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 4-8 grudnia w dwóch lokalizacjach – Teatrze Rozmaitości i klubie 999.

Festiwal Muzyczny Radio Azja

Radio Azja – jedyny w Europie Festiwal Muzyki Azjatyckiej
Podziwiam artystów – pasjonatów, osoby bezkompromisowo oddane swoim muzycznym ideom, nie oglądające się na współczesne trendy, popularność czy listy przebojów. W szczególności interesują mnie nawiązania do lokalności – nie tylko w postaci odmiennych skali, rytmów, języków czy użycia tradycyjnych instrumentów, ale także poprzez unikatową estetykę, ładunek energetyczny i przedłożenie tego, co prawdziwe i zawierające głęboki przekaz, nad to, co po prostu ładne. Na naszej scenie występują nie tylko artyści z Azji, bardzo cenimy europejsko-azjatyckie kolaboracje – opowiada Anna Mamińska, dyrektorka festiwalu.

Pięć zjawiskowych zespołów z Azji
Jan Jelinek w historii festiwalu weźmie udział już po raz drugi, natomiast po raz pierwszy na scenie festiwalu pojawią się artyści z Nepalu oraz Tajwanu. Zespół Night to niegdyś avant metalowa, obecnie nawiązująca do muzyki tradycyjnej formacja, która z upodobaniem podróżuje do ustronnych, himalajskich miejscowości, w poszukiwaniu ginących dźwięków i tradycji tworząc  współczesne kompozycje z zastosowaniem klasycznych, nepalskich instrumentów.

Jan Jelinek na Festiwalu Radio Azja w Warszawie

Go Go Machine to z kolei młody tajwański kwintet tworzący hipnotyzujące kompozycje na fortepian, marimbę, gitarę, elektronikę i syntezator. Potężne, nieograniczone, czasami majestatyczne brzmienie zespołu w pełni zasługuje na miano orkiestrowego, a repetytywne, masywne partie poszczególnych instrumentów tworzą teksturę przypominającą gigantyczną, rozpędzoną maszynerię.

Jak co roku na festiwalu gościć będzą wykonawcy z Korei Południowej – tym razem będzie to Unsounded Sound Project, czyli najnowsze przedsięwzięcie czwórki wybitnych koreańskich muzyków i wokalistów. Na scenie pojawi się zarówno gayageum – klasyczna cytra, jak i szamańskie bębny, a autentyczny szamański wokalno-taneczny  rytuał stanowić będzie część koncertu.

Na scenie Festiwalu Radio Azja zobaczymy m.in. WaqWaq Kingdom

Nie zabraknie również nocy wypełnionej muzyką taneczną, która upłynie w duchu enka, reggae i electro-popu. Japońscy  dj-e oraz duet WaqWaq Kingdom zaprezentują psychodeliczną mieszankę japońskiej muzyki tradycyjnej z jamajskim dancehallem, dubem, techno i rdzenną polirytmią soundtracków Nintendo. Ich teksty i wizualizacje nawiązują do mitologii shintoistycznej oraz festiwali matsuri, oddających cześć lokalnym bóstwom “Kama-sama”.

Nepalskie instrumenty, koreański szamanizm i muzyczne osobliwości z Kraju Kwitnącej Wiśni, czyli Akademia Radia Azja
Całość programu dopełnią wydarzenia specjalne w ramach Akademii Radia Azja, które są nieodłącznym elementem festiwalu, a wśród nich znalazły się warsztaty z zespołami Night i Unsounded Sound Project. Podczas tych pierwszych nie zabraknie prezentacji nepalskich instrumentów i technik gry, a całość dopełni rozmowa o wyprawach do himalajskich wiosek w poszukiwaniu ginących melodii. Nie obędzie się również bez jam session z zespołem. 

Artyści z Undsounded Sound Project natomiast poprowadzą warsztat wokół koreańskiego szamanizmu – zaczynając od prezentacji szamańskiego stroju i najważniejszych składowych rytuału kut, po naukę rytmów pieśni szamańskich, a nawet okrzyków. Na warsztaty obowiązują zapiszesz się TUTAJ.

Festiwal Radio Azja rozpoczyna się 4 grudnia 2019

Temat intrygującego świata szamanizmu, w ramach Akademii Radia Azja, rozwinie także dr Justyna Najbar-Miller. Podczas wykładu omówi najbardziej popularne bóstwa (na koreański panteon szamanistyczny składają się tysiące bóstw i duchów!), funkcje pełnione przez koreańskich szamanów, a także rodzaje i elementy składowe obrzędów kut.

Drugi wykład będzie należał natomiast do Artura Szareckiego i Mariusza Hermy, którzy zadając przekorne pytanie „J-co?” będą rozmawiać na temat muzycznych osobliwości z Kraju Kwitnącej Wiśni – opowiedzą o eksperymentach z wokaloidami, nietypowych zastosowaniach tradycyjnych instrumentów, dekonstrukcjach popkultury, flirtach elektroniki z japońskim folklorem, oraz innych osobliwych zjawiskach, dzięki którym japońska muzyka wciąż nas zaskakuje. 

Jeżeli chcecie poznać szczegółowy program, zajrzyjcie TUTAJ. Kto wpadnie na Festiwal?

3. Festiwal Radio Azji
Daty: 4-8 grudnia 2019
Miejsca: TR Warszawa / klub 999
Bilety: 30 – 50 zł (koncerty), karnety (160 zł). Wydarzenia Akademii Radia Azja są bezpłatne


 

O Autorze

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany