Home Ludzie ROZMOWY CZWARTKOWE X DAWANDA: ARPELC

ROZMOWY CZWARTKOWE X DAWANDA: ARPELC

by admin

Co dwa tygodnie z radością przedstawiamy Wam młodych i zdolnych projektantów współpracujących z DaWandą. Sprawdźcie do czyjej pracowni zaglądamy tym razem! Tutaj najważniejsze jest doświadczenie, precyzja i detal.  Zapraszamy do lektury!

Obiegowe przekonanie, że koszt pierścionka zaręczynowego powinien być równy co najmniej jednej pensji absztyfikanta, powinno już dawno odejść w niepamięć. Arkadiusz Pelc z pracowni jubilerskiej Arpelc swoimi pierścionkami kradnie serca i wyznaje zasadę, że miłości nie przelicza się na pieniądze. Setki klientów z całego świata nie mogą się mylić – produkty gdańskiego złotnika to precyzja i jakość autorskiej pracowni zamknięta w pięknych formach i…atrakcyjnej cenie.  

Kiedy pada hasło “pierścionki zaręczynowe” na myśl od razu przychodzi mi właśnie Arpelc. Delikatne, bardzo kobiece formy, a do tego szeroki wybór kamieni szlachetnych…Twoja przygoda z biżuterią to kontynuacja rodzinnej tradycji, czy może to Ty zapoczątkowałeś nową, jubilerską tradycję, którą będzie chciał przekazać kolejnym pokoleniom?

Pierwszą styczność z zawodem jubilera miałem w wieku wczesnoszkolnym, gdy odwiedziłem mojego wujka, złotnika, w jego pracowni. Pamiętam do dziś jak wielkie wrażenie wywarła na mnie praca z ogniem: topienie, lutowanie, czy hartowanie rozgrzanych do białości metali w różnych kolorowych płynach. W oczach siedmiolatka zakrawało to niemal o alchemię i czary. Natomiast dziś w tym zawodzie za najbardziej fascynujące uważam efekty pracy w postaci biżuterii oraz radość osób, które ją otrzymują – to jest bezcenne.

W moim odczuciu wybrałeś wyjątkowo trudne technicznie i precyzyjne rzemiosło. Jak wyglądały początki?

Początki to nauka w szkole o profilu złotnik-jubiler i mnóstwo praktyk zawodowych. Z racji zamieszkiwania w Gdańsku – światowej stolicy bursztyniarstwa – na początku kształciłem się głównie w obróbce srebra z bursztynem. Tego też dotyczyła moja pierwsza poważna praca gdzie szlifowałem swój warsztat i poznawałem praktyczne strony pracy, również z innymi kamieniami jubilerskimi. Ponadto zacząłem tworzyć duże formy złotnicze np. wielkie srebrno-bursztynowe papugi, które wystawiane na targach szybko znajdowały nabywców z różnych stron świata.

Arpelc to biżuteria dopracowana w każdym detalu, a dobór materiałów nie pozostawia wątpliwości, że posiadasz ogromną wiedzę i umiejętności. Gdzie nauczyłeś się tego wszystkiego? To kwestia wykształcenia artystycznego, praktyk, czy poszerzania zainteresowań poprzez dostępne środki i media?

Tak się zazwyczaj składało, że dość często zmieniałem miejsce pracy. Byłem głodny wiedzy i doświadczeń, co powodowało, że ambicja kazała mi gonić wciąż za nowym i jeszcze nieznanym. W efekcie moje doświadczenie to pochodna pracy w wielu pracowniach – a często ile pracowni tyle technik pracy. Po pewnym czasie zrozumiałem, że umiejętności które posiadłem w trójmiejskim środowisku – to jedynie przyczynek do warsztatu jubilera złotnika o jakim marzyłem. Mimo wspaniałych tradycji złotników gdańskich, czy warszawskich,  lata za żelazną kurtyną strasznie zubożyły to piękne rzemiosło. Przełomem dla mnie była okazja wyjazdu do stolicy światowego jubilerstwa, czyli Nowego Jorku. Tam, dla jubilera możliwości są niemal nieograniczone, a nauka i praca z najlepszymi mistrzami pochłonęły mnie niemal bez reszty na siedem lat. Wytwarzanie biżuterii Tiffany & Co. czy Harry Winston’s to wyżyny złotnictwa, rynek amerykański pozwolił mi na pracę z biżuterią, która niejednokrotnie osiągała wartość pokaźnej nieruchomości. Takiej praktyki nie posiądzie się zdalnie, za pomocą mediów ani innych  środków. Doświadczenie na zasadzie przeżycia to zupełnie inny wymiar pracy i nauki.

Powiesz kilka słów o materiałach, kruszcach i kamieniach, z którymi najczęściej pracujesz? Czy tworząc biżuterię bierzesz pod uwagę “moce astralne” lub zdrowotne właściwości kamieni?

Zwracam uwagę przede wszystkim na estetykę i jakość, nie mniej zależy mi na naturalnym pochodzeniu materiałów. Według mnie dobry jubiler potrafi osiągnąć świetne efekty z materiałów niedoskonałych, takich jak naturalne kamienie. Niedoskonałości trzeba przekuć w atuty np. jako uzupełnienie wzoru. Jest to swoistym wyzwaniem dla umiejętności technicznych, ale w efekcie wpływa na unikatowość, niepowtarzalność konkretnej sztuki biżuterii.

Podobno Twoim ulubionym kruszcem jest platyna. Czemu akurat ona?

Rzeczywiście, bardzo lubię pracę w tym kruszcu. Platyna jest bardziej wymagająca niż pozostałe metale używane w złotnictwie. Z jednej strony jest odporniejsza na czynniki zewnętrzne, temperaturę czy związki chemiczne, ale potrafi płatać figle i stawać się niemal jak plastelina, co czasem staje się problematyczne i trudne do opanowania. Do platyny używa się też nieco innych narzędzi i materiałów – na przykład platynowe luty to 8 lutów o różnych temperaturach topnienia.

Uważasz, że obecnie najlepsze efekty w jubilerstwie osiąga się łącząc tradycyjne rzemiosło z nowoczesnymi technologiami. Dlaczego i z jakich technologii korzystasz w swojej pracowni?

Tak, to prawda, wg mnie taki mariaż jest najlepszym rozwiązaniem. Podczas gdy masowa produkcja musi opierać się na ujednoliconych półproduktach, prefabrykatach, ja podchodzę indywidualnie do każdej tworzonej rzeczy. Dzięki takiemu podejściu mam możliwość używania np. ręcznie szlifowanych kamieni, nie muszą one mieć jednakowych wymiarów. W mojej pracowni człowiek wytwarza biżuterię z pomocą narzędzi i maszyn, a nie odwrotnie, i wiem, że nigdy nie przeszedłbym na masową produkcję, gdzie rzemiosło człowieka stanowi jedynie etap wykończenia maszynowego wytworu technologicznego. Nie należy jednak zupełnie negować nowych technologii, które są pomocne – trzeba tylko znaleźć dla nich odpowiednie miejsce – np. zaawansowane mikroskopy czy spawanie laserowe.

Specjalizujesz się w oprawie kamieni metodami PAVE i MICRO PAVE. Na czym to polega i jak wpływa na etap końcowy?

Może nie tyle specjalizuję się, bo nie ograniczam się do używania jedynie tych metod oprawy. Rzeczywiście używam ich w swoich niektórych wyrobach, gdyż te metody pozwalają umieścić bardzo małe kamienie (już od ok 0,6mm) tuż obok siebie, tak aby optycznie zlewały się ze sobą. Jest to warte uwagi, ponieważ niewielu złotników jest w stanie stosować tą technikę oprawy kamieni. O ile wiem nie ma jeszcze też maszyn które byłyby tak bardzo precyzyjne.

Pracownię traktujesz wyłącznie jako miejsce stworzone dla twórczej pracy kreatywnej i jubilerskiego warsztatu, czy zapraszasz tam również klientów?

Spędzam w pracowni dużo czasu, jest rzeczywiście moim twórczym azylem. Nie wydaje mi się zasadne, aby zapraszać klientów do pracowni -to produkt ma być oszałamiający i efektowny dla klienta, a nie sam proces tworzenia. Ten proces cechuje się raczej innym wymiarem fascynacji i ucieleśniania inspiracji, o którym wspominałem przy okazji mowy o moich początkach. Zdjęcia z pracowni można traktować dość ekskluzywnie, nie zaglądają tu często ciekawskie oczy.

Dobry design, wysoka jakość i atrakcyjne ceny przekonały do Twoich produktów rzesze zagranicznych klientów, szczególnie z Niemiec. Masz dalsze plany na rozwijanie marki w kontekście eksportu?

Staram się spełniać oczekiwania rynku – zarówno w kontekście wzornictwa, jak i jakości. Inspiracja czasem pochodzi z feedbacku od moich klientów: często po pierwszych zakupach powracają z kolejnymi zamówieniami. Dla mnie to sygnał, że zarówno od strony designu jak i jakości produkty są interesujące, godne polecenia, nie zawodzą podczas użytkowania. Bardzo cieszą mnie informacje zwrotne od moich klientów i ich żywe zainteresowanie moimi produktami. Obecnie wysyłam biżuterię Arpelc już chyba na wszystkie kontynenty!

Mógłbyś nakreślić, proszę, w jednym zdaniu, dlaczego w zasadzie poświęcasz tyle czasu i energii na tworzenie biżuterii? Co znaczy dla Ciebie Arpelc?

Własna marka pozwala mi się realizować i robić to, co uwielbiam. Mogę oddawać się największej pasji jednocześnie czerpiąc niesamowitą satysfakcję z zadowolenia moich klientów.

Masz jakieś rady, wskazówki dla początkujących twórców?

Hmm, może dość trywialnie to zabrzmi, ale w moim przekonaniu kluczem do wszystkiego jest to, by odnaleźć siebie a potem… sobą pozostać.

Sklep Arpelc na DaWanda.pl znajdziecie TUTAJ!

ROZMOWY CZWARTKOWE X DAWANDA DaWanda.pl jest platformą internetową z prezentami, produktami handmade i pomysłami DIY. Na odwiedzających wirtualne butiki czekają unikalne i tworzone z pasją produkty z takich kategorii jak: moda, akcesoria, artykuły dziecięce, sztuka oraz wnętrza. DaWanda.pl to społeczność, która stoi w opozycji do masowej produkcji. Jest prawdziwym rajem dla osób, które cenią sobie indywidualny styl i odpowiedzialną konsumpcję oraz śledzą najnowsze trendy. I najważniejsze – DaWanda.pl to przede wszystkim twórcy, ich nietuzinkowe  

You may also like