Między 25 a 27 października w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się międzynarodowa konferencja Jak rozmawiać o Sprawiedliwych? Reprezentacje w kulturze, znaczenie w edukacji. Weźmie w niej udział blisko 300 nauczycieli, edukatorów, osób pracujących z młodzieżą. Co w programie? [szczegółowy program na dole posta]

Jak rozmawiać o Sprawiedliwych?
Konferencja poświęcona będzie nauczaniu o pomocy Żydom podczas II wojny światowej. Podczas wykładów, dyskusji i warsztatów uczestnicy usłyszą odpowiedzi pytania: Jak kształtuje się współczesny dyskurs o Sprawiedliwych? Jak rozmawiać z młodymi ludźmi na trudne tematy? Kiedy i jak zacząć edukację o Sprawiedliwych? Jak z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych kształtować postawy?

Sesje poprowadzą zarówno badacze Zagłady, jak i nauczyciele oraz edukatorzy-eksperci w tej dziedzinie. Podczas konferencji po raz pierwszy w Polsce zostanie zaprezentowane nowe narzędzie edukacyjne – interaktywna relacja Ocalałego.

Wśród zaproszonych na konferencję specjalistów znajdą się m.in. dr Stephen D. Smith – dyrektor wykonawczy USC Shoah Foundation oraz przewodniczący UNESCO ds. edukacji o ludobójstwie; Stanlee Stahl – wiceprezes Żydowskiej Fundacji na rzecz Sprawiedliwych, dr Piotr Forecki – wykładowca w Zakładzie Kultury Politycznej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr Agnieszka Haska – naukowczyni z Centrum Badań nad Zagładą Żydów IFiS Polskiej Akademii Nauk.

Poza konferencją, czekać na was będą również wydarzenia towarzyszące, a wśród nich:

  • 25.10.2018 – prezentacja kolekcji USC Shoah Foundation New Dimensions in Testimony –  narzędzia edukacyjnego, opartego o nowe technologie, umożliwiającego odbiorcom interakcję z wirtualną relacją Świadka, tak, jakby pomiędzy nimi toczyła się prawdziwa rozmowa.
  • 26.10.2018 – spektakl Sąsiedzi, których już nie ma przygotowanego w ramach działań Fundacji Edukacyjnej Jacka Kuronia z grupą dzieci i młodzieży z Białowieży. Poprzez opowieści rodzinne przypomina on o problemie zapominania społeczności żydowskiej, która przed wojną mieszkała dom w dom z rodzinami białoruskimi i polskimi – prawosławnymi i katolickimi.

Miejsce: Muzeum POLIN
Data: 25 – 27 października
Wstęp Wolny, po rejestracji 

PROGRAM KONFERENCJI „JAK ROZMAWIAĆ O SPRAWIEDLIWYCH? REPREZENTACJE W KULTURZE, ZNACZENIE W EDUKACJI” w Muzeum POLIN

(Wstęp na wszystkie punkty programu bezpłatny, na konferencję obowiązuje rejestracja na stronie polin.pl)

25.10.2018 (czwartek)

13:00 – 13:20 Otwarcie konferencji przez ambasador USA w Polsce Georgette Mosbacher;

Audytorium Muzeum POLIN

13:20 – 14:30 Wykład Jak Ratujący Żydów podejmowali trudne decyzje w czasach Zagłady?

dr Stephen Smith (USC Shoah Foundation Institute for Visual History and Education);

Audytorium Muzeum POLIN

15:00 – 15:30 Prezentacja oferty programów edukacyjnych Muzeum POLIN związanych z edukacją
o Sprawiedliwych
;

Audytorium Muzeum POLIN

15:30 – 17:00 Panel dyskusyjny „Ratowanie – różne perspektywy”

Paneliści: dr Piotr Forecki (Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM), Aleksandra Bańkowska (Instytut Historii PAN), Karolina Panz (Instytut Filozofii i Socjologii PAN); moderacja: Robert Szuchta (Muzeum POLIN);

Audytorium Muzeum POLIN

18:00 – 19:30 Wydarzenie towarzyszące: pokaz kolekcji historii mówionej: New Dimentions in Testimony

Karen Jungblut, dr Stephen Smith (USC Shoah Foundation Institute for Visual History and Education);

Audytorium Muzeum POLIN

26.10.2018 (piątek)

10:00 – 11:00 Wykład Edukacja o Sprawiedliwych w Europie i USA Stanlee Stahl (Jewish Foundation for the Righteous);

Audytorium Muzeum POLIN

11:30 – 12:15 Wręczenie nagrody im. Ireny Sendlerowej Za Naprawianie Świata;

Audytorium Muzeum POLIN

12:15 – 13:45 Panel dyskusyjny z nominowanymi i laureatami nagrody im. Ireny Sendlerowej;

Audytorium Muzeum POLIN

15:00 – 17:00 Cała Polska ratuje Żydów? Między rzeczywistością a pamięcią – współczesny dyskurs
o Sprawiedliwych
– wykład wygłosi dr Agnieszka Haska (Centrum Badań nad Zagładą Żydów IFiS PAN);

Audytorium Muzeum POLIN

15:00 – 17:00 Sesja warsztatowa w Centrum Edukacyjnym Muzeum POLIN (zapisy podczas rejestracji):

  • Co ty byś zrobił, jakbyś Żyda u siebie znalazł? Warsztaty antydyskryminacyjne w oparciu o historie (nie) ratowania oraz efekt obserwatora (prow. Jakub Niewiński ze Szkoły Podstawowej im. Karola Marcinkowskiego w Murowanej Goślinie),
  • Trudne tematy lekcji. Jak rozmawiać z uczniami o obojętnościci, szmalcownikach i pogromach? (prow. Grzegorz Siwor z XVI LO w Krakowie),
  • Sendlerowa odkryta na nowo. Jak uczyć o niej i innych Sprawiedliwych? (prow. dr Marzanna Pogorzelska z Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego),
  • Ukrywanie, odkrywanie, zakrywanie. Do-świadczenia Zagłady (prow. Mirosław Skrzypczyk z Zespołu Szkół w Szczekocinach),
  • Sprawiedliwych z najmłodszymi. Kiedy i jak zacząć rozmawiać? (prow. Karolina Jastrzębska-Mitzner
    z Muzeum POLIN).

19:00 Wydarzenie towarzyszące Spektakl teatralny: Sąsiedzi, których nie ma;

Audytorium Muzeum POLIN

27.10.2018 (sobota)

10:00 – 12:00 Sesja warsztatowa w Centrum Edukacyjnym Muzeum POLIN (zapisy podczas rejestracji):

  • Postronni? W stronę nowej konceptualizacji polskiego świadka prow. Karolina Koprowska z Wydziału Polonistyki UJ),
  • Co ty byś zrobił, jakbyś Żyda u siebie znalazł? Warsztaty antydyskryminacyjne w oparciu o historie (nie) ratowania oraz efekt obserwatora (prow. Jakub Niewiński ze Szkoły Podstawowej im. Karola Marcinkowskiego w Murowanej Goślinie),
  • Trudne tematy lekcji. Jak rozmawiać z uczniami o obojętnościci, szmalcownikach i pogromach? (prow. Grzegorz Siwor z XVI LO w Krakowie),
  • Sendlerowa odkryta na nowo. Jak uczyć o niej i innych Sprawiedliwych? (prow. dr Marzanna Pogorzelska z Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego),
  • Ukrywanie, odkrywanie, zakrywanie. Do-świadczenia Zagłady (prow. Mirosław Skrzypczyk z Zespołu Szkół w Szczekocinach),
  • Poza schematem – uczenie postaw poprzez edukację multimedialną i projekty edukacyjne (prow. Monika Koszyńska z Muzeum POLIN i Danuta Wencel z Zespołu Szkół STO w Tychach).

12:30 – 14:00 Wykład Czy można nauczyć się być dobrym?;

Aleksander Pawlicki (Szkoła Edukacji PAFW i UW)

Audytorium Muzeum POLIN

O Autorze

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany