Home WydarzeniaKulturalnie PIERWSZE TYTUŁY 33. EDYCJI WARSZAWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

PIERWSZE TYTUŁY 33. EDYCJI WARSZAWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

by admin

Pierwsze tytuły 33. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Wszyscy czekaliśmy na ten moment! Ogłoszone zostały pierwsze tytuły tegorocznej, 33. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Od 13. do 22. października na ekranach Kinoteki i Multikina Złote Tarasy będziecie mogli zobaczyć Najlepsze Polskie Filmy Krótkometrażowe. Zapowiada się niezwykle ekscytująco!

W programie:

„Gość” // „Guest” (3’), reż. Aleksander Józefczyk – krótka etiuda o malarzu, którego nieoczekiwanie odwiedza mieszkaniec malowanego przez niego obrazu. Tytułowy gość przekracza granice rzeczywistości i zmienia perspektywę widza.

„Horyzont zdarzeń” // „The Event Horizon” (12’), reż. Michał Orzechowski – horyzont zdarzeń to w fizyce miejsce we Wszechświecie stanowiące nieprzeniknioną barierę dla obserwatora. Animacja pokazuje wszystko, co zniknęło w czasoprzestrzeni – najbardziej absurdalne wizje i wydarzenia wykraczające poza granicę „normalności”.

„Ucieczka” // „Escape” (15’), reż. Jarosław Konopka – kobieta i dziecko są narażeni na ciągłe niebezpieczeństwo. Otaczający ich świat nie daje szans na przetrwanie.

„O Matko!” // „Oh Mother!” (12’), reż. Paulina Ziółkowska – historia chłopca, który chce dorosnąć. Obserwujemy wędrówkę Matki i Syna przez miasto. Napotykają oni na swojej drodze różne sytuacje, z którymi radzą sobie jak tylko potrafią. Syn broni Matkę, wspiera ją. Ta dba o niego, rozpieszcza i chroni. Widzimy to jako bezustanne zamiany: Syn staje się na chwilę dorosły, Matka na sekundę zamienia się w małą dziewczynkę lub zmęczoną staruszkę. Żyją w symbiozie…

„Dziwny przypadek” // „Strange Case” (14‘), reż. Zbigniew Czapla – metafora życia, ostatnia surrealistyczna podróż do świadomości.

„Proch” // „Dust” (25’), reż. Jakub Radej – chłodna rejestracja losów materialnych pozostałości po człowieku stanowi otwartą formę, w którą wpisać można zarówno pytanie o sens egzystencji, jak i refleksję o samotności osób, których nikt nie żegna.

„Opera o Polsce” // „Opera about Poland” (41’), reż. Piotr Stasik – Polaku, kim jesteś? Próbą odpowiedzi na to pytanie jest filmowy kolaż, który łączy materiały archiwalne i współczesne, zdjęcia dokumentalne i inscenizowane, a wśród nich doniesienia prasowe, ogłoszenia towarzyskie, oferty sprzedaży i fragmenty przemówień. Nawiązując do rodzimej tradycji dokumentu kreacyjnego w ujęciu Wojciecha Wiszniewskiego, film pokazuje różne przejawy polskości: rytuały patriotyczne i religijne, codzienne obyczaje, ale także charakterystyczne pejzaże czy intymne wspomnienia z dzieciństwa.

„Amerykański sen” // „American Dream” (26’), reż. Marek Skrzecz – Głuchołazy, niewielkie miasto, które w latach dziewięćdziesiątych tętniło życiem, obecnie wymiera. W miasteczku panuje duże bezrobocie, a część mieszkańców wyjechała. W tym miejscu bez perspektyw nastoletni Szymon postanawia spełnić swoje wielkie marzenie. Chce zostać zapaśnikiem amerykańskiego wrestlingu.

„Wolta” // „Volte” (14’), reż. Monika Kotecka i Karolina Poryzała – Zuzia ma 12 lat i od kilku trenuje woltyżerkę. Ze względu na wiek i budowę, podnoszona jest przez starsze, silniejsze koleżanki. Jest „górną”, zwieńczeniem akrobatycznej piramidy. Rozpoczyna się kolejny sezon. W trakcie treningów okazuje się, że figury z udziałem Zuzi nie mają już gracji i lekkości. Starsze zawodniczki w końcu przyznają, że Zuzia urosła i nie mają siły podnieść jej do góry. Staje się jasne, że jeśli Zuzia chce zostać w drużynie będzie musiała znaleźć nową rolę w grupie.

„Euforia” // „Euphoria” (17’), reż. Natalia Pietsch – doświadczona hodowczyni wprowadza młodą dziewczynę w świat wystaw psów rasowych. Kobiety próbują się zaprzyjaźnić, pomimo panującej w tym środowisku bezwzględnej rywalizacji.

„Miss Holocaust” // „Miss Holocaust” (22’), reż. Michalina Musielak – cztery kobiety przygotowują się do konkursu piękności. Trzy robią to, by zapomnieć, a czwarta, by pamiętać i przypominać. Witajcie w konkursie piękności Ocalałych z Holokaustu.

„Spitsbergen” // „Spitsbergen” (24’), reż. Michał Szcześniak – historia Magdy, ratowniczki medycznej, która przeżywa ciężki czas po samobójczej śmieci najbliższej osoby. Dzięki przyjaźni z Jackiem, swoim współpracownikiem, uświadamia sobie, że świat się jednak nie skończył.

„Fusy” // „Dregs” (28’), reż. Kordian Kądziela – życie Beaty nie jest usłane różami. Jest samotna, mieszka w ciasnym, zagraconym mieszkaniu w bloku, a na domiar złego jest uzależniona od hazardu. Nie przeszkadza jej to jednak w doradzaniu setkom innych ludzi, jak powinni postępować. Beata jest bowiem telewizyjną wróżką na telefon. Jej życie zmienia się diametralnie, kiedy pewnej nocy jedna z jej wróżb omal nie doprowadza do tragedii.

„Najpiękniejsze fajerwerki ever” // „The Best Fireworks Ever” (25’), reż. Aleksandra Terpińska – akcja filmu toczy się współcześnie w jednym z europejskich miast. Opowiada jeden dzień z życia trójki młodych przyjaciół, którzy w obliczu fikcyjnego konfliktu zbrojnego w ich kraju, muszą zmodyfikować swoje plany na przyszłość.

„Jerry” // „Jerry” (24’), reż. Roman Przylipiak – napiętnowany przez otoczenie oszust, obdarzony niezwykłym darem – główny bohater filmu jest postacią niejednoznaczną. Niektórym pomaga, inni twierdzą, że jest śmiertelnie niebezpieczny. On sam, zmęczony dotychczasowym życiem – nagle otrzymuje dar, który przychodzi do niego pod postacią… psa. Czy w niego uwierzy i czy uwierzy mu małomiasteczkowa społeczność? Czy potrzebny jest prawdziwy cud by uwierzyć w uzdrawianie i nadprzyrodzone moce?

„Heimat” // „Heimat” (24’), reż. Emi Buchwald – historia pięcioosobowej, dosyć specyficznej rodziny, która spotyka się na komisariacie. Dorosłe dzieci muszą zeznawać przeciwko mężczyźnie, który pobił ich ojca.

„Koniec widzenia” // „Time to Go” (15’), reż. Grzegorz Mołda – Marta pracuje w warsztacie samochodowym ojca. Jej chłopak zostaje aresztowany. Marta z ojcem starają się pomóc chłopakowi. Dziewczyna staje przed życiowym wyborem, pomiędzy ojcem a swoim ukochanym. Sytuację komplikuje fakt, który Marta wyjawia obu mężczyznom swojego życia.

„Deer Boy” // „Deer Boy” (15’), reż. Katarzyna Gondek – opowieść o synu myśliwego, który urodził się z jelenimi rogami i o kilku zwyczajach, które towarzyszą zabijaniu tego, co kochamy.

*

Więcej informacji o filmach prezentowanych podczas 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego na www.wff.pl Zdjęcie wyróżniające: fragm. filmu “Wolta” reż. Monika Kotecka i Karolina Poryzała

You may also like